بهداشت پوست و مو

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

دشمنان اصلی پوست انسان سیگار – استرس– نوشیدن کم مایعات – تغذیه نامناسب و اهمیت قائل نشدن برای بیماری های مربوط به پوست و مو و از همه مهمتر قرار گرفتن به مدت طولانی زیر تابش نور مستقیم خورشید هستند .

برطرف نکردن این عوامل باعث پیری پوست – لک و سرطان پوست میشود .

پس باید از پوست در مقابل تابش نور شدید آفتاب از طریق استفاده از کرم های ضد آفتاب محافظت کنیم . استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب برای بدن کودکان (نه صورت) به هیچ وجه توصیه نمیشود بلکه برای کودکان پوشاندن بدن آنها توسط لباس آستین بلند و جلوگیری از بازی کودکان در مواقعی که آفتاب بسیارشدید هست مانند ظهر بهترین راهکار است.

SPF در کرمهای ضد آفتاب چیست؟

SPF به معنای فاکتور محافظت کننده در برابر نور خورشید هست که یک نوع واحد اندازه گیری است که مقدار مقاومت را در برابر اشعه یو وی بی (اشعه ماورای بنفش)(UVB)خورشید نشان میدهد.

مثلا اگر شما پوست نرمالی دارید بعد از 10 دقیقه جلوی آفتاب مستقیم پوست شما میسوزد در حالی که اگر از یک ضد آفتاب با SPF 15 استفاده کنید شما میتوانید 150 دقیقه بدون سوختن در مقابل آفتاب قرار بگیرید. البته این تخمین زمانی به خیلی چیزها مربوط میشود مانند نوع پوست و نوع تابش آفتاب.

برای بهترین محافظت در برابر تابش خورشید باید از یک کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 استفاده کرد و باید بصورت مداوم هر 2 ساعت یکبار تمدید شود تا بهترین اثرگذاری را داشته باشد.

در کرمهای ضد آفتاب عددهای بسیار مختلفی میبینید. مانند :

  • SPF 15
  • SPF 30
  • SPF 50

در حالی که بد نیست بدانید :

  • SPF 15= جلوگیری از برخورد 93% اشعه های مضر خورشید
  • SPF 30= جلوگیری از برخورد 97% اشعه های مضر خورشید
  • SPF 50= جلوگیری از برخورد 98% اشعه های مضر خورشید با پوست شما

پس این یعنی فرق SPF 30 با 50 فقط 1% بهبود شرایط است.