ریزش مو (آلوپسی)

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

ریزش موی ارثی : بعضی از مردم دارای این نوع ریزش مو هستند که اغلب هم با موفقیت درمان میشوند.

هرکسی در حدود 50 تا 100 تار مو در روز ازدست میدهد. اگر شما تکه های طاسی روی سر خود دیدید یا احساس کردید موهای شما بیشتر از این حد میریزد به احتمال زیاد شما دچار ریزش مو شده اید.

علل زیادی برای ریزش مو وجود دارد. مثلا زنها ممکن است پس از زایمان دچار ریزش مو شوند یا استرس زیاد باعث ریزش مو میشود. حتی چگونگی سبک مراقبت شما از موهایتان نیز ممکن است باعث ریزش مو شود.

شایع ترین علت ریزش مو در دنیا ریزش موی ارثی میباشد که دارای 3 فرم است:

  • طاسی با الگوی مردانه
  • طاسی با الگوی زنانه
  • ریزش موی هورمونی

خوشبختانه بیشتر علت های ریزش مو قابل درمان است . فقط کافی است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

ریزش مو ممکن است به شکل ها مختلفی باشد:

  • نازک شدن تدریجی مو
  • کم شدن حجم مو
  • طاسی سکه ای
  • طاسی کامل

چه کسانی ریزش مو را تجربه میکنند ؟ میلیارد ها نفر انسان ریزش مو را تجربه میکنند. ممکن است بعضی از افراد را مشاهده کنید که ریزش موی انها خود بخود بهبود یافته و همچنین کسانی که ریزش موی آنها نیاز به درمان دارد. تصمیم اینکه چه کاری باید بکنید به عهده پزشک متخصص شماست.

چه عواملی باعث ریزش مو میشود ؟ اگر ریزش مو ناگهانی اتفاق بیفتد دلایل آن را باید در بیماری یا رژیم غذایی یا تولد بچه جستجو کنید. اگر ریزش موی شما تدریجی است و هرسال ادامه دارد به احتمال خیلی فراوان ریزش موی شما ارثی میباشد. روش های آرایش مو هم بسیار تاثیر در ریزش مو دارند.

بررسی برخی از این عوامل:

نازک شدن ارثی یا طاسی ( که به آن ریزش موی هورمونی هم میگویند ):

این شایع ترین علت ریزش مو در تمام مردان و زنان است. هنگامیکه مردان دچار این حالت شوند اغلب یک خط مو روی سر آنان ایجاد میشود و تکه های طاسی بالای سر آنها بوجود میاید. اما هنگامیکه زنان دچار این حالت بشوند اغلب میبینند که موهای آنها بسیار بسیار نازک میشود. اولین نشانه ریزش مو در زنان وسیع بودن بخش های ریزش و نازکی مو در روی سر آنان است. در موارد نادر مردان به طور بسیار محسوسی نازک شدن موهای خود را میبینند و در موارد بسیار نادرتر زنان هم میتوانند تکه های طاسی خود را ببینند که دلایل این حالت هنوز هم ناشناخته است.

کچلی منطقه ای (کچلس سکه ای ) (آلوپسی آره آتا) :

محققان بر این باورند که این حالت یک بیماری خود ایمنی است. خود ایمنی (اتوایمون) یعنی حمله بدن به خود است. در این حالت بدن به موی خود حمله میکند. افراد دچار کچلی منطقه ای اغلب دارای سلامت کامل هستند. اکثر این افراد میتوانند رشد دوباره موهای خودرا ببینند. درمان های متخصصین پوست در این حالت بسیار به درمان این اختلال کمک میکند.

کچلی با جای زخم (آلوپسی سیکاتریسیل) :

این یک بیماری نادر است که فولیکول های مو را از بین میبرد. و کاری میکند که اغلب مو دیگر نمیتواند رشد کند. درمان های این بیماری تلاش میکنند این التهاب و از بین رفتن فولیکول ها را متوقف کنند.

بیماری ها:

بیماری زمینه ای :

ریزش مو میتواند اولین نشانه یک بیماری باشد. حدود 30 بیماری میتواند چنین علامتی داشته باشد مانند بیماری تیرویید و یا کم خونی. با درمان این بیماری ها ریزش مو هم متوقف میشود.

بیماری زمینه ای :

ریزش مو میتواند اولین نشانه یک بیماری باشد. حدود 30 بیماری میتواند چنین علامتی داشته باشد مانند بیماری تیرویید و یا کم خونی. با درمان این بیماری ها ریزش مو هم متوقف میشود.

بدنبال بیماری های دیگر :

ریزش موی قابل توجه اغلب بعد از یک بیماری هم رخ میدهد. جراحی های بزرگ ویا تب بالا و عفونت های شدید و حتی آنفلوانزا اغلب میتوانند باعث ریزش مو شوند.

درمان سرطان ها:

پرتودرمانی و شیمی درمانی ها هم میتوانند باعث ریزش موی موقتی بشوند که اغلب بسیار ناراحت کننده است.

عفونت قارچی سر:

این بیماری در کودکان شایع و مسری است. درمان نکردن این عفونت میتواند باعث ریزش مو بشود.

تریکوتیلومانیا ( اختلال کندن وسواسی مو) :

این اختلال باعث میشود فرد دارای این بیماری بارها و بارها موی خود را بکنند. این افراد احساس نیاز میکنند که باید موهای روی پوست سر خود را بکنند. برخی از این افراد میگویند که مجبورند موهای بینی و مژه و ابرو و دیگر موهای خود را بکنند.

استرس و هورمون ها:

زایمان :

پس از تولد اغلب زنان دچار ریزش موی قابل توجهی میشوند. سقوط مقدار استروژن باعث این اختلال میشود. بعد از چند ماه زنان میبینند که موهایشان دوباره رشد میکند.

یائسگی:

از دست دادن مو در دوران یائسگی شایع است که اغلب موقتی است و پس از گذشت زمان مجدد رشد میکند. اگر زنی 40ساله یا بیشتر باشد نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه دوران جوانی اش باشد.

استرس :

تجربه یک واقعه آسیب زا مانند مرگ یک دوست یا طلاق میتواند باعث ریزش مو بشود.

رژیم و تغذیه:

کاهش وزن :

بعضی از افراد بعد از کاهش وزن شدید دچار ریزش مو میشوند. این ریزش 3تا 6 ماه بعد از کاهش وزن شدید قابل مشاهده است.

ویتامین آ :

ویتامین آ به مقدار زیاد میتواند باعث ریزش مو بشود . این ویتامین از طریق داروها و مکمل ها قابل دریافت است. هنگامیکه بدن دریافت بیش از حد ویتامین آ را متوقف کند رشد مجدد و طبیعی موها آغاز میشود.

پروتئین:

وقتی بدن پروتئین کافی نداشته باشد پروتئین خودرا جیره بندی میکند. یکی از راه های جیره بندی کردن پروتئین توسط بدن "متوقف کردن رشد مو" است. حدود 2 تا 3 ماه بعد از اینکه فرد پروتئین کافی دریافت نکرد شما میتوانید ریزش مو را ببینید. گوشت و تخم مرغ و ماهی منابع غنی پروتئین هستند. گیاهخواران هم میتوانند با اضافه کردن اجیل و دانه لوبیا به رژیم خود پروتئین کافی دریافت کنند.

آهن :

کمبود آهن میتواند باعث ریزش مو بشود. منابع گیاهی سرشار از آهن مانند سویا و عدس و اسفناج و لوبیا سفید هستند. گوشت قرمز ماهیچه در صدر فهرست منابع حیوانی خوب آهن است.

اختلال های خوردن :

فرد دچار اختلال خوردن میتواند ریزش موی خودرا مشاهده کند. این افراد اغلب دچار بی اشتهایی و یا پرخوری کاذب (استفراغ عمدی بعد از خوردن غذا) هستند.

بعضی از دارو ها هم میتواند باعث ریزش مو بشود :

  • دارو های ضد بارداری
  • داروهای با ویتامین آ زیاد
  • داروهای قلبی – نقرس – افسردگی – فشار خون
  • استروئید های آنابولیک که برای ساختن عضله در ورزشکاران استفده میشود

افراد دچار ریزش مو نکات زیر را باید رعایت کنند:

  • تمرین خوب مراقبت کردن از مو: با راهنمایی های پزشک و متخصص پوست ومو شما یاد میگیرید که چگونه از موهای خود به درستی مراقبت کنید.
  • دارویی که پزشک به شما میدهد را با دیدن ریزش مو متوقف نکنید: بعضی داروها ریزش مو میاورند. پزشک شما به شما اخطار میدهد که نباید با دیدن ریزش مو استفاده از دارو را متوقف کنید. زیرا توقف ناگهانی بعضی داروها عوارض جبران ناپذیری برای بدن شما دارد . اگر داروی شما باعث ریزش مو میشود انرا به پزشک تجویز کننده دارو اطلاع دهید تا در صورت امکان دارویی مشابه آن را دریافت کنید.
  • یاد بگیرید که بعضی اتفاقات ناخواسته باعث ریزش مو میشود مانند بیماری ها و استرس ها: اگر در یک دوره استرس دار طولانی مدت هستید بدانید ممکن است موهای شما ریزش پیدا کند ولی بدانید بعد از طی این دوره رشد طبیعی و مجدد موهایتان شروع میشود به هرحال بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

مراقبت از مو :

مدل موهای شما و نحوه شستن موهای شما نیز میتواند باعث ریزش مو بشود.

استفاده از روشن کننده ها بصورت مکرر باعث میشود که موی شما شکننده شود. استفاده مکرر و منظم و زیاد از رنگ و ژل و اسپری هم میتواند باعث شکنندگی و ریزش مو بشود. استفاده مکرر از سشوارداغ هم باعث میشود مو ریزش پیدا کند. گرمای بالای سشوار میتواند آب را درساقه مو خشک کند. پس بهتر است مو در حالت عادی و هوای ازاد با استفاده از حوله ابتدا خشک شود. استفاده دائم از سنجاق سر و کلیپس هم میتواند باعث شکنندگی موی شما بشود.شستن زیاد و مصرف بیش از حد شامپو و مالش زیاد موی سر هم میتواند باعث شکستن موی سر بشود.

در نهایت اینکه ریزش موی سر میتواند باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد بشود پس در صورت مشاهده هرگونه اختلال در موهای خود فورا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با جلوگیری سریع از کاهش موی سر به زیبایی موی خود کمک کنید.