میکرودرمابراسیون (لایه برداری مکانیکی پوست)

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

میکرودرمابراسیون یا همان پیلینگ مکانیکی پوست نوعی درمان پوستی است که برای جوانسازی پوست انجام میشود. مهمترین موارد انجام میکرودرمابراسیون برای رفع چین و چروک های پوستی و روشنتر کردن و صاف کردن پوست و از بین بردن جای جوش و آکنه است.

این روش درمانی برای پوست بسیار بی خطر است وحتی میتوان بعد از انجام این عمل در مطب پزشک متخصص به وسیله دستگاه مخصوصی و البته زیر نظر و با مشورت پزشک آنرا در خانه هم ادامه داد ولی پزشک متخصص با تجربه ای که دارد بسیار بهتر و عمیق تر این پیلینگ را روی پوست شما انجام خواهد داد.

درچه مواردی پزشک متخصص به شما این لایه برداری را توصیه میکند؟

  • چهره شما برای خودتان خسته کننده و کسل کننده شده است
  • پوست و یا بافت آن ناهموار شده است
  • پوست شما دچار لک های مربوط به سن شده است
  • لکه های تیره بخاطر وجود آکنه روی پوست شما به وجود آمده است

همچنین انجام این عمل باعث میشود که محصولات جوانسازی پوست و ضد پیری بهتر بر روی پوست فعالیت کنند و آثار و نتایج بهتری بجا بگذارند. میکرودرمابراسیون بسیار درمان محبوبی بین مردم است ولی این را بدانید درست است که این درمان یک نوع درمان غیرتهاجمی و ملایم است ولی حتما قبل از انجام آن در جایی غیر از مطب پزشک متخصص (مانند خانه ویا سالن های زیبایی ) باید حتما با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

درطی فرایند درمابراسیون چه کارهایی انجام میشود :

پزشک متخصص با یک وسیله دستی روی پوست شما کار مکنید و ممکن است به شما احساس سنباده زدن روی پوست دست بدهد اما بدانید که این کار هیچگونه دردی ندارد .

بعد از انجام میکرودرمابراسیون آیا باید از وسیله خاصی استفاده کرد؟

وقتی شما این لایه برداری را انجام دادید شما باید از یک مرطوب کننده و یا محصولاتی از این قبیل برای پوست خود استفاده کنید که پزشک شما به شما تجویز میکند . همچنین باید بطور کامل از پوست در مقابل آفتاب محافظت کنید.

آیا از کارافتادگی عضو در این روش وجود دارد ؟

خیر . معمولا بعد از انجام این عمل پوست کمی صورتی رنگ و یا قرمز رنگ میشود که شبیه به زمانی است که پوست دچار آفتاب سوختگی میشود . بعضی از افراد بعد از دیدن رنگ پوست ممکن است تصمیم بگیرند یک روز در خانه استراحت کنند تا رنگ پوست آنها به حالت طبیعی برگردد.

چه مدت زمان برای مشاهده نتیجه کار لازم است ؟

حدودا هر فرد بین 5 تا 16 جلسه درمان احتیاج دارد تا پوستی صاف و روشن را مشاهده کند.

عوارض جانبی :

  • پوست به مدت یک روز قرمز رنگ میشود شبیه به آفتاب سوختگی
  • در برخی موارد ممکن است به پوست حالت کبودی دست بدهد
  • به نور خورشید بسیار حساس میشود

بعد از پیلینگ کردن شما میتوانید با گذشت یک هفته از درمان براحتی به درمان های دیگر پوستی خود بپردازید و هیچ گونه محدودیتی برای درمان های دیگر ندارید.

اگر پیلینگ مکانیکی را در جایی غیر از مطب متخصص پوست انجام دهید:

مانند ( سالن های زیبایی ) شما به احتمال بسیار زیاد باید منتظر عوارض جانبی بعد از آن هم باشید اما اگر زیر نظر پزشک متخصص و باتجربه انجام دهید عوارض جانبی آن به حداقل خواهد رسید.

حتما قبل از انجام پیلینگ مکانیکی تمام سوالات ذهنی خود را از پزشک متخصص بپرسید مانند اتفاقات بعد از انجام پیلینگ و یا طول و هزینه درمان .

درمورد تمام درمان هایی که انجام داده اید و تمام داروهایی که خورده اید ویا هنوز میخورید و حتی در مورد حساسیت های پوستی خود حتما تمام و کمال به پزشک متخصص بگویید تا با توجه به شرایط شما بهترین تصمیم را برای درمان شما بگیرند.