شپش سر

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

داشتن شپش سر به این معنا نیست که شما کثیف هستید. بیشتر افراد وقتی دچار این بیماری میشوند که ارتباط "سر به سر" با کسی که این بیماری دارد را برقرار میکنند.

این تصویر بزرگ شده از شپش سر که از موی سر وارد دندانه های شانه و برس شده است میباشد. وارتباط "سر به سر" با کسی که دارای این بیماری است برقرار میکنید شپش های سر فرد دارای بیماری به سر شما منتقل میشود. شپش ها بدنبال خون انسان هستند زیرا آنها نیاز به خون انسان برای زنده ماندن دارند.

میلیون ها نفر هرسال به شپش سر دچار میشوند . در مدارس هم این بیماری بسیار شایع است. هر سال 6 تا 12 میلیون کودک بین 3 تا 12 سال در امریکا به این بیماری دچار میشوند.

وجود شپش سر باعث میشود پوست سر به شدت دچار خارش بشود که اگر زیاد آن را بخارانید باعث میشود پوست سر شما زخم بشود و دچار عفونت بگردد. بسیاری از افراد از خارش شدید پوست سر که باعث میشود نتوانند براحتی بخوابند شکایت دارند. اگر شما مشکل شپش سر و یا مشکل خاراندن زیاد پوست سر و زخم شدن پوست سر دارید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم:

  • خارش پوست سر: شایعترین نشانه شپش سر است.
  • خارش معمولا طوری است که باعث قرمزی و تحریک پوست سر میشود.
  • احساس خزیدن : مردم معمولا احساس میکنند که یک حشره خزنده بر روی پوست و موی سرشان حرکت میکند.
  • پیدا کردن تخم های شپش : این تخم ها به اندازه نوک سوزن هستند و معمولا زرد یا قهوه ای هستند.
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • چشم قرمزی : این یک عفونت رایج چشمی است.

درست است که خارش پوست سر شایعترین نشانه شپش سر است اما همه خارش ها نشانه این بیماری نیست و گاهی اگزما و یا شوره سر هم میتوانند باعث خارش پوست سر شما بشوند.

همچنین شما میتوانید که شپش سر داشته باشید ولی خارش نداشته باشید و تا چند هفته طول بکشد که پوست سر شما دچار خارش بشود.

چه کسانی دچار این بیماری میشوند:

هرکسی میتواند دچار این بیماری بشود. در مهد کودک ها و مدرسه ها معمولا کودکان دچار این بیماری میشوند و میتوانند آن را در خانه به پدر و مادر خود هم انتقال بدهند.

معمولا دختران نسبت به پسران بیشتر دچار این بیماری میشوند. معمولا دخترها در مهمانی ها و در هنگام خواب بیشتر با یکدیگر ارتباط سر به سر دارند.

رایج ترین راه انتقال شپش سر ارتباط " سربه سر " برقرار کردن با کسی که این بیماری را دارد میباشد. شپش ها از سر فردی که این بیماری را دارد به سر فرد تماس برقرار کننده میخزند و وارد پوست سر فرد دوم میشوند ولی این شپش ها نه پرواز میکنند و نه پرش.

این شپش ها بسیار سریع هستند و از فرد به فرد و همچنین اشیا به فرد منتقل میشوند . اشیایی مانند شانه و برس وحتی کلاه و حوله. هجوم این شپش ها در فصول گرم بیشتر از فصول سرد است.

دو راه برای تشخیص شپش در خانه وجود دارد :

  • زیر نور زیاد
  • بررسی شانه و برس برای مشاهده شپش بر روی دندانه های آن

شما از طریق این 3 حرکت میتوانید شپش سر خود را پیدا کنید:

  • موی خود را مرطوب کنید زیرا معمولا شپش ها بر روی موی مرطوب و خیس براحتی نمیتوانند حرکت کنند و بخزند و راحت تر پیدا میشوند.
  • نشستن فرد زیر نور زیاد
  • جداکردن موها از همدیگر توسط شانه یا برس

نگاه کردن به موهای پشت گوش و پشت گردن هم میتواند کمک زیادی به پیدا کردن شپش بکند. این مکان ها برای پیدا کردن شپش و تخم آنها مکان های مناسبی است.

درمان شپش سر در خانه

درمان نخست:

پس از تهیه شامپوی مخصوص شپش سر آن را بر روی موهای خود مالیده و بگذارید چند دقیقه (5 تا 10 دقیقه) بماند و سپس آبکشی نمایید.

استفاده از شانه به همراه شامپو : سعی کنید از شانه های با دندانه های ریز و نزدیک به هم استفاده کنید

برای درمان شپش سر سعی کنید فقط از یک محصول استفاده کنید زیرا استفاده ترکیبی از چند محصول مختلف برای درمان شپش میتواند مضر هم باشد. اگر لازم به ترکیب کردن باشد پزشک متخصص شما به شما میگوید که چه محصولاتی نیاز به ترکیب شدن با هم دارند.

بعد از انجام این کارها حدودا 8 تا 12 ساعت پس از درمان به موهای خود دوباره نگاه کنید. اگر دوباره شپش ها را بصورت فعال دیدید دیگر درمان خانگی خود را تکرار نکنید و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است یک روش درمانی دارویی دیگر لازم باشد.

یک روز بعد:

اگر درمان دارویی انجام دادید 2 روز صبر کنید و سپس موهای خود را بشویید زیرا اینکار باعث میشود درمان دارویی به خوبی تاثیر خود را بر روی موها و پوست سر شما بگذارد.

روزی یکبار موهای خود را شانه کنید و این کار را به مدت 2 تا 3 هفته انجام دهید تا مطمئن شوید که از شر شپش ها خلاص شده اید.

7 تا 9 روز بعداز درمان نخست :

درمان مجدد معمولا 7 تا 9 روز بعد از درمان نخست انجام میشود. اینکار با خریدن محصولاتی که برای خریدشان حتی نیاز به نسخه ندارید انجام میشود.

شامپو های ضد شپش اغلب در کشتن شپش ها موفق هستند و بخوبی برای درمان مجدد استفاده میشوند زیرا کمک میکنند اگر شپشی و یا تخم آن بعد از درمان نخست باقی مانده از بین برود.

بعد از انجام درمان دوم مجددا موها را شانه کنید.

دو روز صبر کنید و سپس سر خودرا بشویید. روزی یکبار موی خود را شانه کنید و اینکار را به مدت 2 هفته تکرار کنید و سپس سر خود را بررسی کنید .

دو روش بهبود درمان در خانه:

  • اول اینکه از شانه ضد شپش استفاده کنید
  • دوم اینکه تمام افراد خانه که دچار این بیماری هستند درمان شوند

اگر به پزشک متخصص مراجعه کنید درمان شما توسط این محصولات انجام میشود :

  • لوسیون مالاسیون ( مالاتیون)
  • لوسیون بنزیل الکل
  • شامپو لیندان

رعایت موارد بهداشتی در خانه :

  • اگر شانه توسط فرد الوده به شپش استفاده شده حتما به مدت 10 دقیقه در آب داغ با حدود دمای 55 درجه سانتی گراد ویا بیشتر قرار دهید.
  • بالش و لباس و حوله و پتوی الوده شده هم باید در ماشین لباسشویی با آب گرم شسته شود.
  • وقتی کسی شپش سر دارد هرگز در خانه از حشره کش ها استفاده نکنید
  • فرش و مبل خانه را حتما جارو کنید زیرا هر فرد روزانه بین 100 تا 150 مو از دست میدهد