اگزما: یک نوع التهاب پوست است

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

اگزما یک نوع التهاب پوست است و از طریق خشک شدن پوست یا خارش، قرمزشدن، تاول و پوست پوست شدن مشخص میشود.

در برخی از زبانها، درماتیت و اگزما مترادف همدیگر هستند، در حالی که در زبان های دیگر درماتیت به معنی یک بیماری حاد و اگزما یک بیماری مزمن است. درمان این بیماری معمولا از طریق کرم های مرطوب کننده و کرم های استروییدی انجام میشود. اگر اینها اثر نکرد آنوقت باید از مهار کننده های " کلسی نورین" استفاده شود. این بیماری در سال 2010 بر روی 230 میلیون انسان در سراسر دنیا تاثیر گذاشت.

طبقه بندی اگزما بر 3 نوع است:

• براساس محل درگیری پوست مانند اگزمای دست
  • براساس ویژگی های ظاهری مانند اگزمای قرصی شکل
  • براساس علت بوجود آمدن مانند اگزمای واریسی

نکاتی درباره اگزما:

• همیشه تحت نظر پزشک باشید.
  • ازتمام داروها و کرم هایی که دکتر شما به شما میدهد بصورت کامل و درست استفاده کنید.
  • کرم هایی که دکتر به شما تجویز میکند خارش و تاول را بسیار کاهش میدهد.
  • بعد از استفاده کرمها از پارچه سرد و مرطوب روی محلی که کرم را استفاده کردید استفاده کنید تا اثر کرم بیشتر شود.
  • ممکن است پزشک شما برای شما آنتی هیستامین تجویز کند که دلیل این کار کاهش خارش پوست شماست.
  • همیشه از کرم های مرطوب کننده استفاده منید و محیط خانه خود را مرطوب نگه دارید.
  • بهتر است از صابون مخصوصی که پزشک شما تجویز میکند استفاده کنید زیرا استفاده از صابون های دیگر باعث خشکی پوست شما میشود و اگزما را تشدید میکند.
  • درست است که "خارش" پوست شما را آزار میدهد اما به هیچ وجه محل خارش را نخارانید بلکه سعی کنید با استفاده از داروها و کرمها خارش را کاهش دهید.
  • رایج ترین نوع از اگزما "درماتیت آتوپیک" است. وقتی که مردم می گویند اگزما اغلب این اگزما را میگویند البته نه همیشه.

انواع اگزما:

اگزمای آتوپیک:

کودکان و به ویژه نوزادان دچار این نوع اگزما میشوند که با خارش شدید پوست شروع میشود و این خاراندن باعث التهاب شدید پوست میشود.

اگزمای تماسی:

چیزهایی هستند که بعد از تماس با پوست ما ایجاد اگزما میکنند. پوست را تحریک میکنند وباعث واکنش الرژیک ویا تحریکی بسیار گسترده ای از طرف پوست میشوند. بعضی از افراد بخاطر تماس جواهرات با بدن آنها دچار اگزما میشوند.

اگزمای دیس هیدرتیک:

پوست کف دست و کف پا بسیار تحریک میشود. دچار خارش و التهاب بسیار زیادی است. قرمز میشود و تاول های عمیق در پوست ایجاد میشود.

اگزمای دست:

هر نوع اگزمایی که در دست بوجود میاید را اگزمای دست میگویند. ممکن است افراد اگزماهای مختلفی داشته باشند مانند اگزمای اتوپیک اما وقتی در دست بوجود بیاید را اگزمای دست میگویند.

درماتیت عصبی (نورودرماتیت):

بعضی از افراد به هنگامی که عصبی میشوند پوست انها دچار التهاب و قرمزی میشود و تکه هایی مانند حشره گزیدگی روی سر ساعد پاها و حتی آرنج آنان ایجاد میشود که به این نوع اگزما درماتیت عصبی گفته میشود.

اگزمای سکه ای:

علائم سکه ای شکل اغلب بر روی پوست ظاهر میشود. این رایج ترین آسیب پس از آسیب پوست با نیش حشرات است.

اگزمای سبورئیک:

تکه های چرب و روغنی و مومی شکل بر روی پوست سر و گاهی اوقات بر روی صورت نمایان میشود.

درماتیت استازی:

هنگامیکه رگ پاها در ارسال خون بازگشتی به قلب مشکل دارد خون در پاها جمع میشود و پاها متورم میشود که این میتواند بر پوست تاثیر بگذارد.