گال (اسکابیس)

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

بیماری گال در اثر وجود یک نوع انگل به نام ( مایت ) به وجود میاید که به " کنه خارش انسانی ( Human itch mite ) " معروف است.

این انگل شبیه به یک هشت پا است . مردم متوجه این انگل نمیشوند مگر زمانی که این انگل از پوست آنها تغذیه میکند و پوست آنها دچار بثوراتی با خارش زیاد میشود. این انگل از طریق تماس پوست با پوست منتقل میشود . این بیماری را میتوان از طریق استفاده از پتو و لباس و ... فرد آلوده نیز قابل سرایت می باشد. مایت میتواند حدود 72 ساعت بدون تماس با بدن انسان زنده بماند. هرکسی میتواند به این بیماری مبتلا بشود . این انگل به هرکسی و در هرسنی و در هر جایی میتواند به انسان منتقل بشود. حتی افرادی که بسیار تمیز هستند هم میتوانند به این بیماری مبتلا بشوند. البته با پیشرفت علم پزشکی متخصصین پوست براحتی میتوانند این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند.

علائم

بعد از اینکه انگل پوست را سوراخ میکند علائم گال قابل مشاهده میشود. اگر کسی قبلا گال داشته مدت زمان لازم برای بروز علائم بیماری پس از کسب عفونت بین 1 تا 4 روز برای اوست اما اگر کسی قبلا گال نداشته این زمان به 2 تا 6 هفته افزایش پیدا میکند.

بثورات قرمز ناشی از گال

گال کراسته

به این نوع گال که پوست را میپوشاند گال نروژی هم میگویند.

علائم گال

خارش : اصلی ترین نشانه گال است. عمدتا شب ها بوجود میاید . شدید میشود تاحدی که فرد را از خواب بیدار میکند.

بثورات پوستی : این بثورات کمی برجسته هستند . شبیه جوش وکهیرو گزش میباشد. حتی پوست بعضی از افراد چنان پوسته پوسته میشود که این بیماری را شبیه به اگزما میکند.

زخم : خارش این بثورات به حدی است که میتواند منجر به زخم شدن پوست بشود و شانس عفونت پوستی را افزایش بدهد.

تشکیل پوسته ضخیم بر روی پوست : این پوسته که قسمت هایی از پوست بیمار را میپوشاند به گال کراسته معروف است.

خارش زیاد میتواند باعث این بشود که فرد مجبور شود دائم آن قسمت را خارش دهد تا جایی که پوست فرد دچار زخم و عفونت بشود.

انگل مایت در هرقسمتی از بدن میتواند ایجاد شود اما در بعضی قسمت ها بیشتر ظاهر میشوند :

• دست :در پوست بین انگشتان و اطراف ناخن ها معمولا پنهان میشوند
  • بازوها:در آرنج و مچ دست پنهان میشوند
  • قسمت هایی از پوست که با لباس و یا جواهرات پوشیده شده است : در باسن و اندام تناسلی و حتی پوست سینه پنهان میشوند

گال در کودکان

در نوزادان گال اغلب در کف دست و پا ظاهر میشود. نوزادانی که دچار گال میشوند اغلب بسیار تحریک پذیر هستند و و معمولا چیزی نمیخورند. در کودکان هم اغلب در کف دست و پا و حتی پوست سر ایجاد میشود.

گال کراسته

این گال به گال نروژی معروف است . معمولا در کسانی ایجاد میشود که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند . معمولا هم در افراد مسن ایجاد میشود. علامت اصلی این گال وجود پوسته ای گسترده بر روی پوست بدن است که معمولا بسیار ضخیم است و معمولا رنگ خاکستری به خود میگیرند.

چه کسانی دچار این بیماری میشوند

هرکسی میتواند به این بیماری دچار شود مانند :

• کودکان
  • مادران
  • افراد فعال در رابطه های جنسی
  • ساکنان خانه های سالمندان

بطور کل در هر خانواده ای که یک نفر دچار گال بشود هرکسی در آن خانواده شانس بالایی برای گرفتن گال دارد.

تشخیص و درمان

متخصصین پوست با نگاه کردن و یا با برش قسمت بسیار ریزی از پوست بیمار و قرار دادن آن روی اسلاید شیشه ای آنرا زیر میکروسکوپ بررسی میکنند تا وجود گال را تایید کنند. بسیاری از مردم برای درمان خارش و قرمزی پوست خود به پزشک مراجعه میکنند که همین باعث تشخیص و درمان بیماری گال میشود. چه کسانی نیاز به درمان دارند:

• هرکسی که دچار گال شده است
  • تمام افرادی که با این فرد در تماس بوده اند
  • هرکسی که با فرد بیمار رابطه جنسی داشته است
  • به بیمار معمولا داروهایی داده میشود که برای گردن به پایین استفاده کند. کودکان و نوجوانان معمولا نیاز به درمان پوست سر و صورت هم دارند
  • دارو معمولا در هنگام خواب استفاده میشود و هنگامیکه فرد بیدار شد باید شسته شود . این کار ممکن است چند دفعه تکرار شود

کرم پرمترین 5% : شایع تری داروی درمان گال است

لوسیون بنزیل بنزوات 25%

پماد گوگرد 10%

کرم کروتامیتون 10%

لوسیون لیندان 1%

گال کراسته نیاز به درمان گسترده تری دارد. این بیماران ممکن است ایورمکتین دریافت کنند. این دارو به کودکان دارای HIV مثبت داده میشود.

برخی از بیماران نیاز به داروهای متفاوت هم ممکن است پیدا کنند:

• آنتی هیستامین ها برای درمان خارش
  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت
  • کرم استروئیدی : برای درمان قرمزی و خارش

نکات مهم

• همیشه تمام افراد خانواده فرد دچار بیماری گال باید درمان شوند
  • قبل از مصرف داروهای متخصص پوست حتما استحمام کنید
  • اگر دستان خود را بعد از مصرف دارو میشویید حتما بعد آن دوباره به دست های خود دارو را بمالید
  • در هنگام مصرف دارو حتما لباس ها و حوله خود را مرتب بشویید