مولاسکوم (مولوسکوم )

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

بیماری شایع پوست است که باعث ایجاد برجستگی ها و برآمدگی هایی روی پوست میشود. این بیماری توسط یک ویروس ایجاد میشود و این ویروس به راحتی به افراد دیگر منتقل میشود.

مردم میتوانند مولاسکوم را از طریق استفاده از حوله و لباس مشترک از فرد آلوده دریافت کنند. کشتی گیران و ژیمناستیک کاران میتوانند مولاسکوم را از دست زدن به تشک ورزشی هم دریافت کنند. همچنین این ویروس از طریق تماس پوستی فرد الوده با فرد سالم هم منتقل بشود.

علامت مشخص مولاسکوم اینست که یکسری برجستگی ها و برآمدگی های صورتی یا سفید رنگ روی پوست ایجاد میشود . این برجستگی ها در هر نقطه ای از بدن میتواند ایجاد شود.

اگر فرد روی مولاسکوم را خارش دهد و باعث شود این برجستگی ها باز شود و یا اگر برجستگی ها را سعی کند که با فشاراز بین ببرد براحتی میتواند ویروس را به نقاط دیگر بدن هم پخش کند.

معمولا بیمار مولاسکومی بین 10 تا 20 برجستگی روی پوست خود خواهد داشت اما افراد با سیستم ایمنی ضعیف تر تعداد بیشتری برجستگی دارند و مثلا یک بیمار دارای HIV میتواند بالغ بر 100 عدد برجستگی روی پوست خود داشته باشد.

نشانه ها :

تنها نشانه این بیماری وجود برجستگی ها روی پوست است . معمولا حدود 7 هفته بعد از وارد شدن ویروس به بدن بیمار این برجستگی ها نمایان میشوند. البته در موارد نادر ممکن است تا چند ماه هم این برجستگی ها نمایان نشوند.

کودکان هم ممکن است دچار این بیماری بشوند.هنگامیکه برجستگی ها روی پوست ایجاد میشود اغلب :

  • بسیار کوچک و گنبدی شکل هستند.
  • سطح آنها صاف و یا مومی شکل و یا مروارید شکل است.
  • رنگ آنها صورتی رنگ و یا به رنگ خود گوشت بدن است.
  • در مرکز آنها یک گودی هست که درون آن با مایع سفیدرنگی پر شده است.
  • برجستگی ها بدون درد هستند اما غالبا با خارش همراه هستند.
  • سیستم ایمنی بدن با آن مبارزه میکند.
  • خارش دادن و شکافتن این برجستگی ها براحتی آن را به قسمت های دیگر بدن منتقل کند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند میتوانند صدها برجستگی داشته باشند. در بزرگسالان معمولا این برجستگی ها در صورت ، گردن ، دست ، بازوها و زیر بغل دیده میشود. دیگر مناطق ایجاد این برجستگی ها اندام تناسلی ، ران ها و شکم میباشد. بزرگسالان از طریق تماس جنسی هم میتوانند دچار این ویروس بشوند.

چه کسانی دچار این ویروس میشوند :

  • این بیماری اغلب در کودکان مشاهده میشود.
  • افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی میکنند بیشتر در معرض این بیماری هستند. محل رشد این ویروس جاهای گرم و مرطوب است.
  • داشتن شایع ترین نوع اگزما یعنی درماتیت آتوپیک هم خطر ابتلا به مولاسکوم را افزایش میدهد.

اگر فرد بخاطر داشتن سیستم ایمنی ضعیف ( به هردلیلی چه بیماری مانند HIV و چه بخاطر درمان سرطان ) دچار مولاسکوم بشود آنوقت باید بسیار بسیار این بیماری را جدی بگیرد.

چه چیزی باعث مولاسکوم میشود :

دریافت کردن ویروس این بیماری از 2 راه حاصل میشود :

  • چیز آلوده به ویروس را لمس کنید مانند حوله و لباس . کشتی گیران و ژیمناستیک کاران هم میتوانند از طریق دست زدن به تشک ورزشی آلوده این ویروس را دریافت کنند.
  • تماس مستقیم پوست به پوست با فرد آلوده . کشتی گیران براحتی میتوانند بخاطر تماس مستقیم پوست به پوست این ویروس را از یکدیگر دریافت کنند. نوجوانان و بزرگسالان از طریق تماس جنسی هم میتوانند این ویروس را دریافت کنند.

پزشک متخصص پوست اغلب با نگاه کردن به بدن شما این بیماری را تشخیص میشدهد . گاهی اوقات ممکن است شما این بیماری را با بیماری های مشابه مانند زگیل و آبله مرغان اشتباه بگیرید. اگر پزشک دچار این شک بشود قسمتی از پوست را نمونه برداری میکند و زیر میکروسکوپ بررسی میکند.

درمان :

پزشک متخصص درمان این بیماری را توصیه میکند تا جلوگیری کند از :

  • گسترش این ویروس به سایر نقاط بدن
  • انتقال این ویروس به افراد دیگر
  • رشد این ویروس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند متوقف شود

درمان این بیماری برای کودکان عوارض جانبی ممکن است به همراه داشته باشد ولی برجستگی ها اغلب بدون درمانند. اگرچه برجستگی ها بدون درمانند ولی شخص بیمار باید برای جلوگیری از انتقال و گسترش این بیماری درمان شود. درمان بستگی به سن و تعداد برجستگی های روی بدن شما دارد.

درمان ها :

کرایوتراپی ( سرمادرمانی) : متخصص پوست با نیتروژن مایع برجستگی ها را فریز ( منجمد) میکند.

کورتاژ : متخصص پوست با ابزاری بنام " کورت " برجستگی ها را خراش میدهد .

جراحی با لیزر : متخصص پوست با استفاده از لیزر برجستگی ها را از بین میبرد. این درمان برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مناسب است.

درمان موضعی : متخصص پوست با استفاده از اسید های مختلف درمان را انجام دهد مانند اسید تریکولوراستیک که اغلب برای افرادی که برجستگی زیاد دارند و سیستم ایمنی آنها ضعیف است استفاده میشود.

داروها :

ایمیکیمود : این دارو برای درمان برجستگی ها استفاده میشود که داروی بسیار قوی است.

رتینوئید : این دارو هم برای درمان ملاسکوم استفاده میشود.

پاکسازی کامل این بیماری حدود 2 تا 4 ماه زمان میبرد. پس از درمان ممکن است فرد در طی 6 ماه بازهم دچار این برجستگی ها بشود.

اگر فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد متخصص پوست از درمان ترکیبی برای این فرد استفاده میکند ولی پاکسازی کامل برای این فرد امکان پذیر نیست.