بیماری پوستی آکنه

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

نشانه های آکنه: بسیاری از مردم فکر میکنند که آکنه فقط جوش است. اما آکنه میتواند هریک از این حالات را داشته باشد:

- سرسیاه
- سرسفید

- نوک تیز

- چرک دار

- کیست

- برآمده

آکنه میتواند در نواحی دیگری از بدن هم ظاهر شود مانند شانه ها و بازوها.

علائم آکنه:

افراد دارای آکنه میتوانند نشانه های زیر را هم داشته باشند:

اعتماد به نفس پایین:

بسیاری از افرادی که آکنه دارند احساس بدی در مورد خود دارند. وقتی آکنه دارند علاقه ای به بودن با دوستان خودرا ندارند. آنها مدرسه و محل کار خود را با غیبت هایشان از دست میدهند زیرا از آکنه داشتن پوست خود مخصوصا صورت خجالت میشکند.

افسردگی:

افراد دارای آکنه داری عزت نفس بسیار پایینی میشوند که این باعث افسردگی میشود. نتایج تحقیقات نشان داده است که نوجوانانی که از داشتن آکنه رنج روحی بسیار زیادی میکشند حتی به خودکشی هم فکر میکنند.

لکه های سیاه بر روی پوست:

این لکه ها اغلب وقتی آکنه درمان میشود روی پوست میمانند و اغلب ماه ها و سال ها طول میکشد تا برطرف شوند.

زخم ها (دائمی یا اسکار):

افرادی که معمولا دچار آکنه کیستی و برآمده میشوند اغلب بعد از پاک شدن آکنه زخم هایی را میبینند. شما میتوانید از این زخم ها جلوگیری کنید. اگر آکنه بین 8 تا 12 سالگی باشد مطمئن باشید که حتما باید به دیدن یک متخصص پوست بروید. اگر شما دچار آکنه شدید و کسی از خانواده شما آکنه برآمده و کیستی دارد شما باید به دیدن یک متخصص پوست بروید. درمان آکنه قبل از کیستی شدن و برآمده شدن باعث جلوگیری از زخم شدن بشود.

چه کسانی دچار آکنه میشوند؟

اگر پوست شما آکنه دارد ممکن است تصور کنید این فقط مشکل شماست اما باید بدانید این مشکل شایعترین مشکل پوستی است. بسیاری از جوانان و نوجوانان دچار آکنه جوانی میشوند. اما آکنه در هرسنی میتوانید رخ دهد. حتی نوزادان میتوانند دچار آکنه شوند. بسیاری از زنان بعد از میانسالی دچار آکنه میشوند.

چه چیزی باعث آکنه میشود؟

آکنه وقتی که منافذ پوست ما مسدود میشوند بوجود میایند. این مسدود شدن میتواند در اثر وجود سلول های مرده باشد. بطور معمول سلولهای مرده پوست به سطح منافذ پوست میریزند. وقتی بدن ما شروع میکند به ساختن سبوم (چربی پوست) روغنی که پوست ما را از خشک شدن محافظت میکند سلول های مرده در داخل منافذ پوست به دام می افتند. گاهی اوقات باکتری ها میتوانند بر روی پوست ما وحتی اطراف منافذ مسدود شده ما و آکنه ها زندگی کنند. در داخل منافذ پوست باکتری یک محیط کامل و خوب برای رشد و تکثیر سریع دارد. به این ترتیب منافذ ملتهب و قرمز و متورم میشوند. اگر این التهاب عمیق وشدید شود آکنه بصورت برآمده و یا کیستی میشود.

تشخیص و درمان:

چگونه متخصصین پوست آکنه شما را تشخیص میدهند؟

متخصص پوست ابتدا پوست شما را بررسی میکند تا مطمئن شود این مشکل شما آکنه است. زیرا حالات پوستی دیگری هم هست که شبیه به آکنه است. حال اگر آکنه بود، درجات آکنه مختلف است مثلا درجه 1 بسیار ملایم است و درجه 4 بسیار شدید.

درمان آکنه:

امروزه درمان های بسیاری برای آکنه وجود دارد اما این به این معنا نیست که اگر کسی از طریق داروی خاصی آکنه اش درمان شد شما هم همان دارو را مصرف کنید. هر نوع پوست و هر نوع آکنه درمان مخصوص خود را دارد پس حتما به پزشک متخصص رجوع کنید.

افراد دارای آکنه خفیف اغلب دچار آکنه های سرسفید و سرسیاه و جوش زدن میشوند. درمان آکنه برخلاف بعضی تبلیغات تصویری به هیچ وجه یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه اغلب بین 4 الی 8 هفته طول میکشد. هنگامیکه آکنه درمان شد شما باید درمان خود را ادامه بدهید تا از زدن جوشها جلوگیری کنید. درمان ها متفاوت است مثلا بعضی مواقع باید برای درمان آکنه باکتری ها را کشت و بعضی مواقع باید چربی پوست را کاهش داد.

راه های دیگر درمان هم مانند لیزر – درمان های نوری – لایه برداری شیمیایی (پیلینگ) – حذف آکنه به روش تخلیه (هنگامیکه کیست به دارو جواب نمیدهد).

راه های مدیریت آکنه

  • 2 بار شستشو در روز و بعد از عرق کردن پوست خود را فورا بشویید
  • برای شستن از پاک کننده ها ملایم استفاده کنید استفاده از لیف یا چیزهای دیگر باعث بدتر شدن آکنه میشوند
  • با پوست خود مهربان باشید و از پاک کننده های ملایم استفاده کنید
  • پوست خود را زیاد مالش ندهید تا آکنه بدتر نشود
  • شستشو با آب ولرم
  • از شامپو بطور منظم استفاده کنید اگر موی چرب دارید حتما هر روز شامپو استفاده کنید
  • اجازه دهید آکنه با درمان ها و بصورت صحیح بهبود یابد. فشار دادن آکنه ویا به اصطلاح ترکاندن جوش هم آکنه شما را بدتر میکند و هم طول درمان را بیشتر.
  • زیاد به صورتتان دست نزنید
  • برخی از دارو های آکنه پوست را نسبت به اشعه خورشید بسیار حساس میکند زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

در نهایت و اصلی ترین کار شما:

در نهایت باید با متخصص پوست مشورت نمایید و متخصص تعیین خواهد کرد شما چه درمانی را احتیاج دارید.