لایه برداری ( پیلینگ) شیمیایی پوست

گردآورنده:دکتر محمد ابراهیمی راد

آیا میخواهید به سادگی نشانه های پیری را از روی صورت خود پاک کنید؟

آیا میخواهید به سادگی نشانه های پیری را از روی صورت خود پاک کنید؟ متخصصان پوست با استفاده از لایه برداری شیمیایی این کار را به سادگی و به بهترین شکل برای شما انجام میدهند.این لایه برداری میتوانده نشانه های پیری را از روی دست و صورت و گردن و قفسه سینه شما پاک کند. همچنین از این عمل برای درمان برخی بیماری ها مانند آکنه نیز استفاده میشود.

بعد از اینکه شما لایه برداری را انجام دهید میتوانید این موارد را بخوبی مشاهده کنید:

  • خطوط و چین و چروک کمتر
  • بهبود رنگ پوست
  • پوست روشن تر
  • پوست نرم و صاف

پزشکان از لایه برداری در چه شرایطی استفاده میکنند:

  • برخی از آکنه ها
  • لک های پوستی مربوط به سن
  • تغییر رنگ پوست
  • کک و مک
  • ملاسمای پوست
  • زبر و خشن شدن پوست

آیا این کار به درد شما میخورد:

نتایج بررسی هایی که در ادامه توضیح میدهیم صرفا برای همه یکسان نیست و بستگی به مهارت و تجربه پزشکی دارد که شما به آن مراجعه میکنید:

درلایه برداری شیمیایی چه اتفاقی می افتد؟ قبل از انجام لایه برداری شما از پزشک خود یک برنامه مراقبت از پوست خود میگیرید که حدودا 2 تا 4 هفته باید این برنامه را اجرا کنید. این برنامه به شما کمک میکند که عوارض لایه برداری را کمتر کنید و نتایج آن را بهبود ببخشید. البته پزشک شما باید تایید کند که شما این برنامه را احتیاج دارید.

در روز لایه برداری پوست شما ابتدا باید آماده شود که این شامل پاکسازی کامل پوست شما خواهد بود. اگر لایه برداری شما عمیق باشد باید لایه برداری تحت بیهوشی شما انجام شود.

بعد از اینکه پوست شما آماده شد متخصص پوست شروع میکند به لایه برداری با دقت زیاد و تمام کارهای لایه برداری را در زمان مناسب انجام میدهد.

با لایه برداری عمیق بخش کوچکی از پوست در یک جلسه درمان میشود. بیمارانی که لایه برداری آنها متوسط است ممکن است بعد از لایه برداری از لوسیون های مخصوص و یا کمپرس آب سرد نیاز باشد که استفاده کنند.

اگر هم لایه برداری شما عمیق باشد ممکن است نیاز به پانسمان کردن داشته باشید.

بعد از لایه برداری حتما باید در خانه هم مواظب پوست خود باشید.

بعد از هر نوع لایه برداری چه انتظاری از پوست خود داشته باشیم:

لایه برداری سطحی:

مهمترین نوع لایه برداری است. بدون بیهوشی انجام میشود.

زمان بهبودی: 1تا 7 روز – پوست قرمز میشود و بعد از اینکه قرمزی پوست از بین رفت پوست بصورت پوسته پوسته میشود و اینکار به مدت 3 تا 7 روز ممکن است که طول بکشد.

نحوه مراقبت در خانه: استفاده از کرم ها و لوسیون ها برای جلوگیری ازعفونت و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب

زمان آرایش کردن: معمولا بعد از انجام این لایه برداری میتوان آرایش کرد اما بهتر است 1 روز بعد اینکار انجام شود.

پیگیری های بعدی: بهتر است این نوع لایه برداری 3 تا 5 بار تکرار شود تا شما به نتیجه مورد نظر برسید و میتوان اینکار را هر 2 هفته یکبار انجام داد.

لایه برداری متوسط:

این نوع لایه برداری عمیق تر و موثرتر از قبلی بوده و ترمیم آن حدود یک هفته طول می کشد و در صورت نیاز چند هفته بعد می توان آن را تکرار کرد. از آنجایی که لایه برداری متوسط باعث سوختگی درجه 2 پوست می شود، عوارض آن از نوع قبلی بیشتر است و برای چند روز بایددر منزل استراحت کرد.

زمان بهبودی: یک الی دو هفته. پوست قرمز و متورم خواهد شد. تورم به مدت 48 ساعت شدید تر میشود. مژه ها نیز متورم میشوند. تاول نیز ممکن است تشکیل شود و در نهایت پوست شما پوسته پوسته میشود و طی 7تا 14 روز لایه برداری شما انجام میشود.

نحوه مراقبت در خانه: استفاده از کمپرس آب بصورت روزانه. استفاده از پماد بعد از خیس شدن . استفاده از دارو های ضد ویروس طی 10 الی 14 روز . اجتناب از رفتن در زیر نور خورشید برای جلوگیری از عفونت پوست

زمان مناسب برای آرایش کردن : بعد از 3 تا 5 روز شما میتوانید یک آرایش بسیار ملایم در حد اینکه پنهان باشد انجام دهید.

پیگیری های بعدی : بعد از عمل بصورت مداوم باید زیر نظر پزشک متخصص پوست درمان خود را پیگیری کنید.

لایه برداری عمیق:

آخرین درجه لایه برداری است. باعث سوختگی درجه 2 می شود. در ضایعات عمیق مانند چین و چروک های عمیق پوست و زخم های بسیار شدید آکنه و یا در کسانی که دچار پیری پوست آنهم بخاطر قرار داشتن در معرض نور خورشید بوده اند ولی تمایلی به جراحی نشان نداده اند استفاده می شود. از سایر لایه برداری ها موثرتر ولی دارای عوارض جانبی شدیدتری است.

زمان بهبودی : 2تا 3 هفته . پوست کاملا باند پیچی میشود.

نحوه مراقبت کردن در خانه: استفاده از 4 تا 6 کمپرس آب در طی روز . برای 14 روز استفاده از پماد بعد از هربار خیس شدن . بعد از 14 روز استفاده از مرطوب کننده ها طبق دستور پزشک. استفاده از داروهای ضد ویروس برای 10 الی 14 روز . 3 الی 6 ماه اجتناب از رفتن به زیر تابش خورشید

پیگیری های بعدی : حتما روز بعد از عمل برای بازدید نتیجه عمل به پزشک خود مراجعه کنید و طی هفته اول بعد از عمل زیاد به نزد پزشک خود بروید.

عوارض:

اگربه یک پزشک متخصص با تجربه مراجعه کنید مطمئن باشید کمترین عوارض در انتظار شما خواهد بود.

عوارض مورد انتظار:

  • قرمزی مداوم که احتمالا چندین ماه نیز به طول میکشد
  • پوست موقتا تیره میشود
  • پوست در لایه برداری های متوسط و عمیق روشنتر میشود
  • ایجاد زخم ( بسیار نادر )
  • اگر عوارض جدی و شدیدی رخ دهد نشانه این است که شما طبق دستورالعمل پزشکتان رفتار نمیکنید

در صورت انجام کارهای زیر باید منتظر عفونت و زخم های جدی باشید:

  • مراقبت نکردن از پوست در برابر نور خورشید
  • ناخن کشیدن روی پوست و ایجاد خراش
  • انجام آرایش قبل از بهبودی پوست
  • استفاده از دستگاه های برنزه کننده

این را هم بدانید فقط لایه برداری های متوسط و خفیف میتواند تکرار شود و هر کسی تنها یکبار میتواند از لایه برداری عمیق استفاده کند.